fredag den 21. november 2014

Julestjerne i papir - DIY

Julen begynder så småt at snige sig ind på os i det lille røde hus. I år har jeg bestemt, at den skal have et ordentligt skud hjemmehygge. Vi skal klippe, klistre, folde og bage til den helt store guldmedalje - håber jeg. For ærligt talt, så har den der jul det med at snige sig alt, alt for hurtigt ind på os. Som en sulten løve efter en fed gazelle. En modig politimand efter en farlig røver. Eller en morgentræt mig efter en stor kop kaffe. I forstår hvad jeg mener...

De seneste uger har jeg kastet min kærlighed på papirfoldningens kunst. Jeg har alt for meget papir liggende, som jeg har købt eller samlet uden at have et bestemt projekt i tankerne. Bare fordi jeg ikke kunne stå for mønsteret. Og sikkert ville få brug for det i fremtiden. Jeps. Det gør jeg ofte - forudser et fremtidigt behov. Og så ligger det bare der år efter år og fylder i kælderen. Er jeg mon alene om denne særlige taktik?

Heldigvis har en del af mit papir nu fået ben at gå på. Nu papir-jules der nemlig! Et af mine papirprojekter er denne 8-takkede julestjerne, som skal hænge i vinduet i terrassedøren.



Julestjernen er foldet af 8 stykker kvadratisk papir.






















Jeg har her brugt origamipapir str. 15 x 15 cm. med mønster på den ene side (billede 1), men man kan sagtens klippe sine egne stykker af tapet eller papir i andre størrelser. Først lægges papiret med mønstersiden nedad. Det foldes diagonalt til en trekant med mønstersiden udad (billede 2) og åbnes igen.






















Så foldes begge sider ind til midten fra den ene spids som vist på billede 1. Derefter foldes fra den anden spids (billede 2).






















Drej papiret og fold den nederste spids op langs med de diagonale linier, som den seneste foldning har lavet midt på arket (se den øverste sorte linie på billede 2). Fold en linie ind til midterlinien (se nederste sorte linie på billede 2). Gentag i den anden side. Nu har du to markeringslinier.






















Vend papiret og fold den modsatte vej langs de to nye markeringslinier, så den ene side danner en spids trekant. Denne del er lidt tricky, for samtidig skal du folde den anden halvdel ind i den spidse trekant til formen på billedet herunder.






















Fold de øvrige 7 ark på samme måde.






















Nu skal spidserne sættes sammen ved at den lille spids på det ene papir trækkes ind i den store på det næste. Dette fortsættes indtil sidste spids.


Denne sættes ind i den anden ved at løfte på den store spids' blade og folde dem ind over den lille. Til sidst justeres stjernen, der sættes en tråd i, og så er den færdig!



3 kommentarer:

  1. Sikken läkker julestjerne! Dejlige farver og mönstre!

    SvarSlet
  2. Wauw den er smuk. Tak for inspiration og vejl. så er det bestemt hvad jeg skal prøve at lave i morgen til julehygge i madklubben :)

    God lørdag!

    Trine // kvalitid.dk

    SvarSlet
  3. Hej søde Bodil, tusind tak for DIY, den er så fin din stjerne. Tror jeg vil gi' mig i kast med den med det samme. Jeg kan rigtig godt li' din plan om et ordentlig skud jul, det vil jeg også prøve at efterleve her. Mange knus Mette

    SvarSlet

Tusind tak for besøget og kommentaren! Jeg sætter så utroligt stor pris på hver eneste kommentar og gør mit bedste for at besvare alle :-)