onsdag den 28. september 2011

Lille DIY - stol af champagnepropsmetal

Inspireret af Tina Dalbøge vil jeg nu dele mit bedste party-trick med jer (Så kan man jo spørge sig selv: hvor sjov er jeg mon egentlig at have med til en fest???? Hehe ;-))

Tina har været i gang med at eksperimentere med det fine metal, der sidder over champagneproppen, og det er blevet til de skønneste collager.

Metallet kan faktisk også bruges til at lave små champagnepropstole af... Totalt genbrug. Og hvad skal man så bruge dem til? Tjahh, til sættekassen eller dukkehuset? Eller måske noget helt tredje? Mest af alt er det bare en sjov ting at lave - og jeg er vild med hele genbrugsaspektet i det, nemlig at man kan lave noget fint og delikat af et skraldeprodukt.



Stolene er vældigt lette at lave. Du skal bruge en champagneprop (metaldelen) og en tang (eller evt. en lille saks).

Jeg har fundet hele smykketangssortimentet frem her, men en tang er altså nok :-)


Start med at åbne de små 'løkker', som holder metaltråden nederst på propdelen fast. Når tråden er fjernet, lukkes løkkerne igen og benene bukkes let ud. 


Klip derefter metaltråden over, så bliver den lettere at lave stoleryggen med og sno om benene.



Form stoleryggen og sno enderne om de bagerste ben på stolen.



Afslut evt. med en klat lim for at få den runde metalprop til at blive siddende. Og voila, din stol er færdig... Man kan sikkert pynte den med perler, stof eller metaltråd, hvis den skal indgå i et dukkehusmøblement.

Værsgo at sid ned :-)










10 kommentarer:

  1. Ha ha ha ha, det er da for skøn en idé :-) TUSIND TAK, DEN ER JEG GLAD FOR!

    SvarSlet
  2. Hvor er de fine, god ide. Har fået lukket kuverten nu, så mon ikke snart jeg kan nå forbi posthuset i åbningstiden? ;o)

    SvarSlet
  3. Ej... hvor er de fine. Må jeg vise dem i Lørdagsgæstens idé på lørdag? Selvfølgelig med link til dig... kh Tina
    PS er dine billeder meget store? Jeg har ventet længe og flere af dem er ikke åbnet endnu. Måske kun på min skærm?

    SvarSlet
  4. Tak skal I ha!

    Og selvfølgelig må du vise dem i Lørdagsgæstens idé, Tina, det vil jeg blive glad og stolt over! Jeg har lagt nogle mindre billeder op nu, så forhåbentlig går det hurtigere med at åbne dem?

    SvarSlet
  5. Hvor er de bare søde. Super ide.
    Rigtig fin blog du har.
    Mvh. Lene

    SvarSlet
  6. Ihhhh, den var dejlig! Gillar dina stolar och är glad att kapsylerna från i söndags redan kommit till nytta! Kram Milli

    SvarSlet
  7. Mange tak - du kommer på i morgen med Lørdagsgæstens idé - Tak og KH Tina

    SvarSlet
  8. Hvor er de bare fine :) Må jeg lige huske næste gang jeg kan få fingrene i en champagneprop :) Du ville pynte så fint i pigernes sættekasse, eller måske på min hylde her i stuen :)
    Kh

    SvarSlet
  9. Ja men her var de jo! Jeg ville lige ind og lede efter dine stole som du kommenterede om, men så fandt jeg linket i din sidebar! Så fine! Jeg har en stak "propper" liggende, som venter på at inspirationen kommer!

    SvarSlet

Tusind tak for besøget og kommentaren! Jeg sætter så utroligt stor pris på hver eneste kommentar og gør mit bedste for at besvare alle :-)