fredag den 3. februar 2012

Lav et hjerteophæng af en vaskeribøjle - DIY

Vaskeribøjlen hænger i rigtigt mange hjem og rummer er stort potentiale, hvis du spørger mig. Så jeg har stillet mig selv en udfordring - at lave 10 forskellige ting ud af en vaskeribøjle. Hver måned vil jeg præsentere en ny ting med en DIY - som forhåbentlig vil inspirere andre til at bruge deres vaskeribøjler :-) Gode ideer modtages med kyshånd!

Den første DIY er et hjerteophæng til døren eller vinduet som en afløser til julens fine dørkranse og vinduesophæng, der for længst er pakket væk i kasser på loft eller i kælder.


Materialer: 1 stk. vaskeribøjle, en tang (gerne en lidt kraftig tang, smykketangen har lidt svært ved at bøje bøjlen), ståltråd eller sølvtråd og forskellige plastikperler (træ-perlerne er flotte, men blegner i solen).


Start med at bøje bøjlen til den ønskede form med tangen.

Klip en passende længde ståltråd, så du kan nå hele vejen rundt om bøjlen inkl. snoninger - bliver den for kort eller lang gør det ikke så meget - du kan altid hæfte den undervejs ved at sno den et par gange omkring bøjlestangen og fortsætte med en ny.


Sno ståltråden et par gange omkring den øverste del af hjertet og træk perler på den. Mængden betyder ikke så meget, du kan hele tiden fylde på med flere undervejs.

Så skal tråden med perler snos omkring bøjlestangen i et passende mønster.




Når du er kommet hele vejen rundt første gang, ser bøjlen nogenlunde ud som på nedenstående billede. Er ståltråden lang, fortsætter du med den samme tråd næste runde, hvor du placerer perler på de steder, du synes mangler perler. Er tråden kort, fæster du den ved at dreje den et par gange rundt om vaskeribøjlen i toppen og klipper en ny, som du også fæster i toppen.


Lad gerne tråden hænge 'løst' ind imellem, så den selv bliver en del af dekorationen. Jeg har valgt at lave tre omgange for at gøre dekorationen 'fyldig'. Afslut med at fæste ståltråden i toppen igen og voila, du er færdig!




Du kan også variere 'pynten' med f.eks. hæklede hjerter og blomster.

God fornøjelse!!

11 kommentarer:

  1. Åhr, den er fin! Vi har faktisk ingen af den slags bøjler *hrpf* Jeg gad ellers godt prøve din DIY!

    SvarSlet
  2. Så fin en ide, der er altid så bart når julepynten er væk

    god weekend, Stine

    SvarSlet
  3. Hvor er den fin. Vi har aldrig renseribøjler nok men så kan man jo heldigvis bruge bonsaitråd istedet det er næsten lige så godt.

    Jeg glæder mig til at se dine 10 ideer.

    Hav en rigtig dejlig weekend.

    SvarSlet
  4. Sikken god idé, Bodil! Jeg glæder mig til at se alle dine renseribøjler :-)
    Er det ok, jeg pinner den på Pinterest, for det er helt sikkert noget jeg skal prøve kræfter med en dag?
    Knus Mette

    SvarSlet
  5. sikke fint perlehjerte - god udfordring du har givet dig selv:-)

    SvarSlet
  6. Louise, tak :)

    Finurligheden, jeg er faktisk også ved at have tyndet ud i min beholdning :))

    Stine, tak og i lige måde!

    Marina, god ide med bonsaitråden! Rigtig god uge til jer :))

    Bettina, tak :)

    Mette, hellere end gerne, pin away :)) knus!!

    Tante Sød, tak :))

    SvarSlet
  7. Sikke en fin idé... den tror jeg at jeg må prøve en dag :)

    SvarSlet
  8. Sikke en skøn ide, jeg tror skisme lige jeg låner :-)

    SvarSlet
  9. Helene: tak og god fornøjelse :-)

    Pimp me up: tak, det lyder godt :-))

    SvarSlet

Tusind tak for besøget og kommentaren! Jeg sætter så utroligt stor pris på hver eneste kommentar og gør mit bedste for at besvare alle :-)