onsdag den 17. april 2013

DIY - hæklede knopper/puff stitches

For snart længe siden lovede jeg at lægge en DIY op på de hæklede knopper, som jeg pralede med i dette og dette indlæg. Den kommer her - sig endelig til, hvis det ikke er tydeligt nok.

Start med at slå det ønskede antal luftmasker op - f.eks. så de når rundt om et syltetøjsglas eller en konservesdåse. Jeg har her hæklet en række luftmasker, vendt rundt og hæklet et række fastmasker tilbage. Vendt igen og begyndt at hækle knopper (puff stitches). Mønsteret på min lygte er f.eks. en fastmaske, en knop og 3 fastmasker, som gentages (inspireret af en opskrift i bogen 'Home Made'). Næste runde har jeg forskudt mønsteret, så knopperne kommer forskudt.

Slå tråden omkring hæklenålen og stik nålen igennem masken, der hvor du vil have en knop, og træk tråden tilbage igen.


Du har nu 3 masker på hæklenålen.


Slå tråden omkring nålen igen, stik den igennem samme maske og træk endnu en maske op. Nu har du 5 masker på nålen.


Gentag 2 gange til - den sidste gang trækker du tråden igennem alle 8 masker på nålen.


Nu er knoppen klar. Fortsæt med at hækle fastmasker videre - f.eks. 3 styk - før du begynder på næste knop.


Her ser du knopperne på fyrfadslysestagen. Håber forklaringen er forståelig og til hjælp?


9 kommentarer:

  1. Tak for diy´en, det skal da helt klart prøves af:)
    Det ser hammer godt ud.

    knus og kram herfra

    SvarSlet
  2. Tusind tak søde! Jeg skal simpelthen lære det. Knus Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ærgerligt at vi ikke bor lidt tættere på hinanden, søde - så kunne vi have lavet en kreahyggeklub. Kram!

      Slet
  3. mange tak, det blir rigtig fint, og det får jeg lyst til at prøve:-)

    SvarSlet
  4. Det ser godt ud, må snart komme videre i min hækle-læring :)
    kh Pia

    SvarSlet
  5. Hej.
    Er næste runde kun fastmasker?

    SvarSlet

Tusind tak for besøget og kommentaren! Jeg sætter så utroligt stor pris på hver eneste kommentar og gør mit bedste for at besvare alle :-)