lørdag den 23. juni 2012

Glad midsommar og Skt. Hans - med blomsterkrans DIY!

I går fejrede vi midsommar, som er det svenske svar på Skt. Hans, men uden bål. I stedet fejres dagen med sildefrokost, blomsterpyntet midsommarstangen (også kaldet majstang) og kædedans om midsommarstangen. Behøver jeg sige, at det (sammen med julen) er børnenes absolutte favorithøjtid? I år stod det ned i stænger de to gange, vi skulle danse omkring de fantastiske midsommerstænger - men dans, det skal der til, regn eller ej.....

En midsommarkrans er et absolut must, når man skal danse rundt om midsommarstangen. I vores familie er det oftest farmor, der står for de flettede eller bundne kranse med blomster fra hendes skønne have. I går blev kransene bundet - mens jeg fotograferede. Så her kommer en hurtig DIY, hvis andre skulle få lyst til lidt blomsterpynt. For en fin krans i håret kan man jo pynte sig med hele sommeren....


Når man plukker blomsterne til kransen, kan man samtidig se til at få samlet 7 forskellige slags blomster og lægge dem under sin hovedpude - for så skulle man efter sigende drømme om den sande kærlighed...... 

En meget våd (og glad) midsommartøs...

Skønsager fra farmors have

Hovedomfanget måles med et snøre, som bagefter bruges som basis for kransen.
En runde blomster med lange stilke bindes fast til at stabilisere den.  
Endnu et lag bindes fast ved at vikle snøren rundt, mens man tilsætter nye blomster lidt efter lidt. 
Flere blomster fordeles jævnt i et tredje lag, så kransen får et harmonisk udseende.
Vil man have en tykkere krans, tilsætter man flere blomster. Afslut med at binde og klippe snøret. 
Glad midsommar ønsker tre små banditter med kranse i håret.... 

Silende regn afskrækker ingen - for danses skal der til midsommar!

10 kommentarer:

  1. Hvor ser det skønt ud og fantastisk billede af de tre sammen :o)

    SvarSlet
  2. Åh, jeg skal altså besøge Sverige en sommer...du "sælger" traditioner og land så godt, Bodil - selv i regnvejr ;o).

    Og dine tre fotomodeller er da for søde!

    Knus Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde Pia, kom endelig på besøg! Sverige ER et skønt land både at bo i og feriere i :-) Knus!

      Slet
  3. Hvor ser det hyggeligt ud :) Og ja, regnvejr kender vi alt for godt til - men det behøver ikke ødelægge humøret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nope, med alt det regn vi får lige nu, er man nødt til at grine sig igennem - ellers bliver det s.. for surt :-)

      Slet
  4. Silden kan du godt beholde Bodil hehhe - det andet ser godt ud og lyder super hyggeligt :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, sild er nu heller ikke min favorit, Bettina :-) Men traditioner er jo traditioner ;-)

      Slet
  5. Man kan godt se at det var en våd midsommeraften, men nøj hvor ser det da også bare hyggeligt ud. Jeg laver tit blomsterkranse til Anna og gjorde det også da Mathilde var mindre. Mine er nu noget hurtigere at lave, men holder måske så ikke til en hel aftens dansen rundt om majstangen.

    Og så er jeg helt enig med Pia, din formidling af Sverige er skøn. Hvis ikke det i forvejen var sådan at jeg holdt meget af Sverige (vi har haft ødegård engang) så ville du gøre mig ganske forlibt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Marina, det var rigtigt hyggeligt trods regn og vådt tøj :-) Jeg skal vist have tjekket dine blomsterkranse, for det tager jo altså lidt tid med disse. Og tak - jeg er virkelig glad for Sverige og vil gerne 'reklamere' for de mange skønne traditioner, naturen og alt det andet gode, man finder her :-) Lyder virkelig skønt med en ødegård!
      KH Bodil

      Slet

Tusind tak for besøget og kommentaren! Jeg sætter så utroligt stor pris på hver eneste kommentar og gør mit bedste for at besvare alle :-)