lørdag den 18. juni 2011

Favoritbrød og lørdagsdrinks

Favoritbrøddet her i huset er uden tvivl den svenske kageguru Leilas filmjölkslimpa (ymerbrød) - det er hurtigt at lave, fyldt med en masse gode, sunde lækkerier og smager som en mellemting mellem brød og kage. Mums! Og så kan man variere sig efter nød og lyst. Her kommer opskriften på dansk:

4,5 dl. ymer
1 dl. mørk sirup (jeg bruger lys, fungerer fint)
1 dl. tørret aprikos eller figen
1 dl. hasselnødder (eller mandler, cashewnødder etc)
1 dl. rosiner
1 dl. knuste hvedekerner/hvedegryn
1 dl. knuste rugkerner/ruggryn
1 dl. havregryn
2,5 dl. groft rugmel
3 dl. hvedemel
1 dl. knuste hørfrø
1 dl. solsikkekerner
1,5 tsk. salt
1,5 tsk. bagepulver
1,5 tsk. natron
2 tsk. brødkrydderier (en krydderiblanding bestående af knust anis og fennikel)

Jeg plejer desuden at tilsætte 1-2 modne, mosede bananer til allersidst, så får brødet en skøn sødme.

1. Sæt ovnen på 200 grader (varmluft)
2. Bland ymer og sirup i en skål
3. Hak nødder og frugt meget groft. Blandes med rosiner og alle de tørre ingredienser og røres ned i ymerblandingen
4. Læg et bagepapir i en aflang brødform, så papiret stikker ud over kanten
5. Fyld formen med dejen, strø lidt havregryn over og bag brødet i midten af ovnen i ca. 45 minutter.
Enjoy!

Dagens brød - med et skud blåbær i dejen.
Og så glemte jeg havregryns-pynten....
Lørdagsfest :-) Mørk rom, ginger ale, mynte, limesaft og knust is... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tusind tak for besøget og kommentaren! Jeg sætter så utroligt stor pris på hver eneste kommentar og gør mit bedste for at besvare alle :-)