onsdag den 9. marts 2011

Hjemmelavet müsli

Jeg har eksperimenteret med forskellige müsli-opskrifter og sammensat min helt egen (som sikkert ligner alle mulige andres :-)). Det er super let at lave egen müsli - og den smager bare så meget bedre end supermarkedets. Og man kan jo sagtens variere den fra gang til gang - med forskelligt tørret frugt, nødder eller måske lidt hakket mørk chokolade?????

Jeg plejer at blande:
6 dl havregryn
6 dl blandede gryn, f.eks. hirseflager, rugflager, boghvedeflager eller speltflager
2-3 dl sesamfrø og hørfrø
2 dl reven kokos
2 dl hasselnødder
1 dl solsikkefrø
1 dl græskarkerner

De tørre ingredienser overhældes med en blanding af 1 dl kogt vand, 1 dl kokosolie, 1 dl honning. Start med at smelte kokosolien i det kogende vand, da den jo ellers er i fast form. Tilsæt honningen og rør til alt er flydende. Hæld blandingen over grynene og bland godt, så alt er fugtigt. Rist blandingen ved 180 grader (ikke varmluft) midt i ovnen i 10 minutter, rør rundt og bag igen i 10 minutter. Afkøl blandingen og tilsæt rosiner eller andet tørret frugt. Opbevares i lufttæt dåse.

Blandingsforholdet mellem gryn, nødder mm. kan varieres i det uendelige. Og det er jo meget praktisk, for så kan man bare tage det man nu har hjemme....


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tusind tak for besøget og kommentaren! Jeg sætter så utroligt stor pris på hver eneste kommentar og gør mit bedste for at besvare alle :-)