fredag den 12. september 2014

En lille snak om økologi og så en jordbærshake ovenpå det...






I sidste uge var jeg til et økologisk mælke-event i Dome of Visions (fantastisk sted!), der var arrangeret af Økologisk Landsforening. Det lyder måske lidt mærkeligt med et event, der handler om mælk, men det var det slet ikke – det var både inspirerende og underholdende og bød på foredrag om sommermælk, om livet som økologisk landmand og om optræning af sine smagsløg til at kunne smage flere smagsnuancer (vidste du f.eks. at 80% af smagsoplevelsen sker i næsehulen? Prøv at spise noget stærkt, mens du holder dig for næsen - og slip så midtvejs og lad smagen eksplodere). 

For mig har økologi længe været et naturligt valg, og vi køber rigtigt mange økologiske produkter. Dermed ikke sagt at vi er 100% økologiske i familien, for ærligt talt spiller prisen stadig en rolle, når vi står og vælger mellem to produkter i supermarkedet, og den ene koster 5 gange så meget som den anden. Men heldigvis bliver økologiske produkter hele tiden billigere og tættere på de ordinære produkter i prisen. Desuden forsøger jeg også at skelne til om noget er nærproduceret eller fragtet fra den modsatte side af jordkloden – hellere nærproduceret end langtransporteret, også selvom det betyder et fravalg af det økologiske stempel. 

Én ting går jeg dog ikke på kompromis med – det er mælken. Vi køber ALTID økologisk mælk. Og efter sidste uges event bliver der bestemt ikke ændret på det. For hver gang jeg henter en økologisk mælk i køledisken, er jeg med til at sende køerne ud på græs, mælken smager af mere, og den er ikke fyldt med antibiotika- og pesticidrester. Og det er altså nok til at overbevise mig om at vælge den økologiske version - f.eks. til en lækker jordbærmilkshake. 

Vi testede denne simple opskrift i går: 
750 gram vanilleis
5 dl mælk
Et par håndfulde frosne eller friske jordbær

Og den var god! For Kalle proklamerede efter første sip: Mmmm, den smager som MacDonald’s milkshake! Og Emma fortsatte: Du burde arbejde på MacDonalds, mor... Busted, siger jeg bare...

1 kommentar:

Tusind tak for besøget og kommentaren! Jeg sætter så utroligt stor pris på hver eneste kommentar og gør mit bedste for at besvare alle :-)