onsdag den 28. maj 2014

Rød, sød syrensaft

Syrenen er altså en af mine favoritblomster. Der er noget helt specielt over den forårsmåned, hvor de store træer fylder haver og parker med sine fantastiske, velduftende blomsterklaser. Og bonus er at man kan lave mange fine dekorationer med dem. Og spise dem! (Som barn gik man altid og suttede på de små blomster - kan I ikke huske det?).

Vi nåede lige at eksperimentere med en gryde syrener, inden de (alt for tidligt) blomstrede af i år. Hyldeblomstsaft er en årlig genganger, som vi gerne fylder fryseren med, men i år faldt jeg over en syrensaftopskrift hos Maj, som vi bare måtte prøve. Det blev s.. godt! Jeg skulle liiige vænne mig til den parfumerede smag, der er noget mere gennemtrængende end hos de milde hyldeblomster, men efter et par glas er jeg nu hooked... Så det er en sikker genganger næste år (og vi har heldigvis stadig et par flasker i fryseren).

Er du så heldig, at din syren stadig er i blomst, finder du Majs opskrift her.


2 kommentarer:

  1. Åh ja, jeg sugede også den søde smag ud på trods af mange formaninger fra voksne om, at det var giftigt. Vi har desværre ingen syrener lige her, så der er ikke lige mulighed for at udnytte, at jeg nu er den voksne, der bestemmer, om det er giftigt eller ej :-)

    SvarSlet
  2. mmmmmmm lyder lækkert. Vidste slet ikke man kunne lave saft af syrener! God fridag :-) kh Maria

    SvarSlet

Tusind tak for besøget og kommentaren! Jeg sætter så utroligt stor pris på hver eneste kommentar og gør mit bedste for at besvare alle :-)